Lite ljus i mörkret

Vi närmar oss första advent. Så här års är det många som känner sig trötta. De kortare och mörkare dagarna påverkar oss på flera sätt.
Men det finns saker man kan göra för att pigga upp sig i höstmörkret. Att ta en kortare eller längre promenad mitt på dagen för att få lite dagsljus och friskluft.
Det är viktigt med att fylla på D-vitamin även om det är i liten dos. Vardagsmotion är bra, det kan vara allt från att hoppa av en station tidigare, att använda de trappor som du möter eller till att dansa loss i vardagsrummet. 

Det är viktigt att du är snäll mot dig själv och inte slår ner på dig själv om du väjer att se en film eller läsa en bok i stället för att gå till gymmet. Det är även viktigt med återhämnting i vår ofta stressiga vardag. Många tillåter sig inte att stanna upp och bara vara, att njuta här och nu. Många känner att de inte har tid, men tänk på hur många minuter du lägger på mobilen efter jobbet och försök att ge de minuterna till annat. Mobilerna tar mycket av vår tid fast vi egentligen inte behöver vara i dom så ofta som vi ofta är. Det är många som handarbetar, målar eller utövar någon annan hobby själva eller går en längre eller kortare kurs. 

Vad kan man mer göra för att känna lite mer glädje i mörkret? Själv brukar jag duka fint, laga god mat även på vardagarna, tända ljus, lyssna på musik, dansa loss i vardagsrummet, läsa se film. Jag har börjat baka fruksotbröd och det känns lite lyxigt. Att umgås med nära och kära är också viktigt, hösten och vintern är en perfekt tid för att damma av sällskapsspelen och umgås så väl på vardagkvällar och helger i stället för tv och mobiler. 

Hur förgyller du tillvaron den här årstiden?


 

Kommentera gärna:

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln